ΔΕΠ-Υ και Εργοθεραπεία

kidlab.gr_000088

Ο ρόλος του εργοθεραπευτή στην παρέμβαση ενός παιδιού με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) είναι πολύπλευρος – πολυεστιακός και αυτό γιατί η ΔΕΠΥ επηρεάζει την απόδοση του παιδιού σε όλους τους τομείς έργου και προκαλεί σοβαρές και επίμονες δυσκολίες τόσο στο ίδιο το παιδί όσο και στο οικογενειακό και στο ευρύτερο κοινωνικό του περιβάλλον. Ο εργοθεραπευτής, λοιπόν, είναι δυνατόν να παρέμβει στα κύρια συμπτώματα της ΔΕΠΥ που είναι:

  • Μειωμένη προσοχή – συγκέντρωση: με σωστά δομημένο θεραπευτικό πρόγραμμα είναι δυνατόν το παιδί να εκπαιδευτεί ώστε να παραμένει συγκεντρωμένο σε μια δραστηριότητα για περισσότερη ώρα, να είναι πιο προσεκτικό, να ξεχωρίζει τα ουσιώδη από τα επουσιώδη ερεθίσματα, να μπορεί να τηρεί τις καθημερινές του υποχρεώσεις.
  • Υπερκινητικότητα: με την κατάλληλη παρέμβαση είναι δυνατόν να μειωθεί αυτή η αδιάκοπη κίνηση μέσα στην οποία βρίσκεται ένα παιδί με ΔΕΠΥ. Δίνοντας ευκαιρίες για εκτόνωση μέσω της κίνησης πάντα στα πλαίσια της ασφάλειας και παράλληλα δίνοντας επιβράβευση στα πρότυπα συμπεριφοράς που είναι κατάλληλα ανάλογα με την δραστηριότητα είναι δυνατόν να περιοριστεί η «ανάγκη» του παιδιού για τρέξιμο, σκαρφάλωμα ακόμα και σε χώρους που οι περιστάσεις δεν το επιτρέπουν.
  •  Παρορμητικότητα: το παρορμητικό παιδί συνηθίζει να διακόπτει τους άλλους και να παρεμβαίνει σε συζητήσεις και παιχνίδια. Συχνά δυσκολεύεται να περιμένει την σειρά του και απαντά απερίσκεπτα προτού του ολοκληρωθούν οι ερωτήσεις. Μέσα από το κατευθυνόμενο παιχνίδι είναι δυνατόν τέτοιες παρορμητικές συμπεριφορές να μειωθούν.

Βέβαια, ο εργοθεραπευτής μπορεί να παρέμβει και τελικά να βοηθήσει ένα παιδί με ΔΕΠΥ σε όλους τους τομείς της φυσιολογικής ανάπτυξης που τυχόν αυτό να υπολείπεται λόγω των κυρίων συμπτωμάτων. Με το κατάλληλα σχεδιασμένο και εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα το παιδί εκπαιδεύεται στους παρακάτω τομείς γνωστικών και κινητικών δεξιοτήτων.

Αχιλλέας Δράκος