Πότε ανησυχούμε για την ανάπτυξη του λόγου στο παιδί;

kidlab.gr_000053

Έως 12 μηνών

  • Δεν παράγει ήχους της ομιλίας όπως π, μπ, μ, α, ε, κ, γκ
  • Δεν βαβίζει, δηλαδή δεν παράγει μαζί ή χωριστά ορισμένες συλλαβές όπως πα, μα – μα , ντα – ντα
  • Έχει μονότονο κλάμα
  • Δεν ανταποκρίνεται στο άκουσμα γνωστής φωνής της οικογένειας όταν δεν βρίσκονται στο οπτικό του πεδίο
  • Δεν αντιδρά σε έντονους περιβαλλοντικούς ήχους

Έως 24 μηνών

  • Δεν προφέρει γνωστές λέξεις εκτός μαμά – μπαμπά
  • Δεν δείχνει γνωστά αντικείμενα και οικείους ανθρώπους
  • Προτιμά χειρονομίες παρά την ομιλία για να επικοινωνήσει
  • Δεν εκτελεί απλές εντολές

Έως 36 μηνών

  • Δεν σχηματίζει πρόταση
  • Αργεί να καταλάβει τι του έχουμε πει

Πρέπει να επιδιώξουμε αξιολόγηση από ειδικό όταν:

  • Μπορεί να κάνει λεκτική μίμηση ή μόνο μίμηση κίνησης και δεν μπορεί να παράγει αυθόρμητα λέξεις
  • Προφέρει μόνο ορισμένους ήχους ή λέξεις κατ΄επανάληψη αλλά δεν μπορεί να της χρησιμοποιήσει στον αυθόρμητο λόγο για να επικοινωνήσει
  • Η εξέλιξη της ομιλίας του ξαφνικά σταματά ή παλινδρομεί
  • Έχει ασυνήθιστη χροιά η φωνή, όπως βραχνάδα ή ρινικότητα.
  • Δεν μπορεί να θυμηθεί ονομασίες γνωστών αντικειμένων και τα ζητάει περιγράφοντας τα π.χ. παπούτσι: αυτό που φοράμε στα πόδια
  • Η ομιλία του δεν γίνεται κατανοητή από το αναμενόμενο για την ηλικία του. Οι γονείς θα πρέπει να καταλάβουν περίπου το ήμιση της ομιλίας του παιδιού στα 2 χρόνια και περίπου τα τρία τέταρτα στα 3 χρόνια
  • Από 4 ετών το παιδί θα πρέπει η ομιλία του να γίνεται κατανοητή ακόμα και από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν το παιδί.

 

Πως μπορείτε να βοηθήσετε στη διαδικασία ανάπτυξης του λόγου στο παιδί σας;

  • Δίνετε αρκετό από το χρόνο σας στην επικοινωνία με το παιδί σας ακόμη και κατά τη βρεφική ηλικία.Του μιλάτε, τραγουδάτε και το ενθαρρύνετε να μιμηθεί ήχους
  • Διαβάζεται παραμύθια ξεκινώντας από την ηλικία των 6 – 7 μηνών
  • Διαλέγεται βιβλία κατάλληλα για την ηλικία του
  • Αναζητάτε βιβλία για τους πρώτους μήνες, μαλακά ή βιβλία με εικόνες για να ενθαρρύνεται το παιδί να ονομάζει τα εικονιζόμενα ή βιβλία με υφές για να μπορούν να τα αγγίξουν.
  • Εκμεταλλευτείτε καθημερινές καταστάσεις για την ενίσχυση της ομιλίας όπως αγορές στο σούπερ-μάρκετ, περιπάτους κ.α.Ονομάζετε αντικείμενα και καταστάσεις που βλέπετε με το παιδί μας
  • Μιλάτε στο παιδί σας χρησιμοποιώντας απλές λέξεις και μικρές αλλά σωστά γραμματικά, προτάσεις
  • Επαναλαμβάνετε τη λέξη ή τη πρόταση που δε λέει σωστά. Δημιουργείτε ευκαιρίες στην ομιλία σας ώστε το παιδί να προφέρει ξανά τη λέξη ή την πρόταση
  • Βοηθήστε το να εκφράσει συναισθήματα και ιδέες. Καθοδηγήστε εσείς την σκέψη του με κατευθυντήριες ερωτήσεις.

Τέλος μην ξεχνάτε ότι:

  • Μην το πιέζετε να μιλήσει και μην το «βομβαρδίζετε» με ερωτήσεις όταν ντρέπεται ή όταν είναι κουρασμένο
  • Μην χρησιμοποιείται συνέχεια τις φράσεις «δεν σε άκουσα» ή «δεν σε πρόσεχα» όταν δεν καταλαβαίνεται τι σας λέει ή λέει λάθος μια λέξη.
  • Δεν χρησιμοποιείτε παρατηρήσεις του τύπου «πρόσεχε πως μιλάς ή σκέψου πριν μιλήσεις».

Μαρία Μπέλου