Διακοπές νηπίων που θα πάνε τον Σεπτέμβρη στο Μεγάλο Σχολείο

kidlab.gr_000216

Έχουμε αναφερθεί στο ειδικό σεμινάριο για την ψυχολογική προετοιμασία των νηπίων, αλλά και την απαιτούμενη αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας, τον εντοπισμό δυσκολιών ακόμα και την απόφαση επανάληψης τάξης.

Σε όλες τις περιπτώσεις, ο χρόνος για συστηματική προετοιμασία, θεραπευτική παρέμβαση είναι από την άνοιξη προκαθορισμένος και η όποια βοήθεια  είτε από γονιό είτε από ειδικό, δεν πρέπει να αλλοιώσουν τις διακοπές του.

Ειδικά βιβλία με ευχάριστες ασκησούλες μπορούν να συνοδεύσουν το παιδί στη διάρκεια της περίπου τρίμηνης αποχής του παιδιού από τα θρανία. Ο χρόνος των διακοπών μπορεί να κανονιστεί έτσι ώστε να δοθεί η ευκαιρία ψυχολογικής προετοιμασίας, αλλά ακόμα και η όποια αναγκαία εξάσκηση.

Να προσέξουμε όμως ότι γονείς και παιδιά είναι ευάλωτα στην αγωνία του “θα είμαι αρκετά καλός; θα με κάνουν φίλο; θα τα καταφέρω;”. Αν δεν προετοιμαστούν και οι δύο πλευρές κατάλληλα, μπορεί να έχουμε το πράγματι οδυνηρό φαινόμενο παιδιών να λύνουν “ασκήσεις” με άγχος στην παραλία, μαμάδων δήθεν τυχαία ή “επειδή το ζήτησε το παιδί” να “σερβίρουν” το αλφάβητο ανάμεσα στις βουτιές ή τις βραδινές εξόδους, κυριευμένοι από το άγχος “να καλύψουν των ύλη του πρώτου τριμήνου”.

Αναφέρομαι με υπερβολή στο θέμα αυτό, γιατί το πρώτιστο είναι να καθησυχαστεί το παιδί, να χειριστεί το άγχος του, να βεβαιωθεί ότι θα τα καταφέρει, ώστε να μπορέσει να χαρεί τις διακοπές του, να “γεμίσει μπαταρίες” και αυτό για την ένταξη του στη σχολική πια περίοδο της ζωής του. Η Ά Δημοτικού μπορεί να είναι ένα άγνωστο βήμα στη ζωή του παιδιού, αλλά οπωσδήποτε όχι ένα ανίκητο τέρας που τρομοκρατεί παιδιά και γονείς.

Σίγουρα οι προηγούμενες εμπειρίες προσαρμογής μας δείχνουν ως ένα βαθμό τις δυσκολίες αποχωρισμού και μεγαλώματος. Αν τα παιδιά έχουν παρουσιάσει δυσκολίες σε μεγάλο βαθμό, τότε η παρέμβαση σε αυτή την ηλικία  σε επίπεδο συμβουλευτικής ή θεραπείας μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια. Άλλωστε, τότε μπορούμε να μιλήσουμε για ένα συνολικότερο πρόβλημα, η αντιμετώπιση του οποίου είναι αναγκαία σε όλα τα επίπεδα, και όχι μόνο για άρνηση ή δυσκολία προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον.

Γεώργιος Κοκκίνης