Ειδικό Παιδαγωγικό

Πότε αναζητούμε τη βοήθεια των ειδικών;

Όταν ένα παιδί ή έφηβος παρουσιάζει μερικές από τις παρακάτω ενδεικτικές αδυναμίες:

Ανάγνωση

  • διαβάζει αργά, συλλαβιστά
  • “χάνει” τη γραμμή όπου διαβάζει
  • αντικαθιστά/παραλείπει/προσθέτει γράμματα, συλλαβές ή λέξεις
  • δυσκολεύεται στην κατανόηση της ανάγνωσης

Γραφή-Ορθογραφία

  • τα γράμματα του είναι δυσνόητα
  • αντιστρέφει τα γράμματα (3 αντί για ε)
  • κάνει παραλείψεις, προσθήκες ή αντιμεταθέσεις γραμμάτων
  • μπερδεύει γράμματα που συγγενεύουν φωνητικά (π.χ. β/φ, δ/θ, γ/χ) ή οπτικά (π.χ. ο/α, η/ω)
  • κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους ή αφήνει άσκοπα κενά
  • δεν τηρεί τους κανόνες στίξης
  • δεν εφαρμόζει τους κανόνες ορθογραφίας παρότι τους έχει διδαχθεί συστηματικά
  • κάνει ποιοτικά σοβαρά λάθη καταληκτικά/θεματικά/παραγωγικά
  • χρειάζεται πολύ χρόνο για τις γραπτές εργασίες του και συχνά αρνείται να τις κάνει
  • στην οργάνωση του γραπτού κειμένου έχει κακή σύνταξη, επαναλήψεις και τηλεγραφικό λόγο

Μαθηματικά

  • αντιστρέφει αριθμούς
  • δεν μπορεί να μάθει την προπαίδεια
  • ξεχνάει τα κρατούμενα και κάνει λάθη στις πράξεις
  • ενώ εκτελεί μια πράξη, ξεχνιέται και κάνει άλλη πράξη
  • δεν καταφέρνει να λύσει προβλήματα

Άλλες δυσκολίες

  • Στον χωροχρονικό προσανατολισμό (έννοιες πάνω-κάτω, δεξιά-αριστερά, πριν-μετά, ώρες, μήνες, εποχές, αντίληψη χρόνου)
  • στον λόγο (εκφορά πολυσύλλαβων λέξεων ή με συμπλέγματα κ.α.)
  • στη μνήμη και τη συγκέντρωση

Συμπεριφορά στο σχολείο

  • την ώρα του μαθήματος δε συγκεντρώνεται/ είναι ανήσυχο/ αδιάφορο/ αποσυρμένο
  • απαντά και ενεργεί με παρορμητικό τρόπο
  • προσπαθεί να προσελκύσει την προσοχή με αρνητικό τρόπο

Συμπεριφορά στις σχολικές υποχρεώσεις

  • δε συγκεντρώνεται στην εργασία του και διασπάται εύκολα η προσοχή του
  • καθυστερεί ή αρνείται να διαβάσει και να γράψει
  • παραιτείται εύκολα και έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση

Πότε χρειάζεται η συμβουλή του ειδικού για την εκτίμηση της σχολικής ετοιμότητας ;

Όταν το παιδί:

  • αντιμετωπίζει δυσκολία στην κατανόηση, έκφραση προφορικού λόγου (άρθρωση, ελλιπές λεξιλόγιο, αντιμεταθέσεις γραμμάτων ή συλλαβών, όπως πότρα-πόρτα, λόδι-ρόδι)
  • δεν μπορεί να ξεχωρίσει και να επαναλάβει παρόμοιους φθόγγους (φάρος-βάρος, τρία-κρύα)
  • δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί πάνω από 5 λεπτά
  • δεν ολοκληρώνει καμία εργασία, έστω και πιο αργά από τους συμμαθητές του
  • κινείται άσκοπα στην τάξη
  • Δε γνωρίζει όλα τα χρώματα, σχήματα, μεγέθη, ποσότητες, καθημερινά αντικείμενα (ζώα, φυτά)
  • δυσκολεύεται να επαναλάβει μια ιστορία ή να θυμηθεί αντικείμενα που του δείξαμε πριν
  • δεν μπορεί να πιάσει το μολύβι, κόβει άτσαλα, δε ζωγραφίζει σε πλαίσιο
  • δεν αναγνωρίζει και δεν αντιγράφει όμοια σχήματα
  • δεν αναγνωρίζει δεξί-αριστερό και δυσκολεύεται να προσανατολιστεί στον χώρο και τον χρόνο (μπρος-πίσω, πριν-μετά)
  • δε μιλά σε ενηλίκους ή παιδιά
  • παραμένει μόνο σε μια γωνία και αδιαφορεί για τα πάντα χωρίς να ενοχλεί
  • κοιμάται στην τάξη
  • δεν έχει κατακτήσει τον έλεγχο των σφιγκτήρων του
  • αρνείται να πάει σχολείο, παρότι είχε προσαρμοστεί

Σε πολλές χώρες του κόσμου είναι αποδεκτή η πιο αργή είσοδος του παιδιού στην Α’ τάξη Δημοτικού, αποφεύγοντας έτσι να πιεστεί, αλλά και να συγκριθεί με άλλα παιδιά που διαφέρουν από το ίδιο αναπτυξιακά 6 έως 11 μήνες.

Δεν είναι κακό, αν κριθεί ότι είναι ανέτοιμο το παιδί, να επαναλάβει το νηπιαγωγείο, υπό τις εξής προϋποθέσεις:

α. να ζητηθεί βοήθεια ειδικού
β. να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες του

Τι είναι το ειδικό παιδαγωγικό

Όταν το παιδί εμφανίζει δυσκολίες στην ανάπτυξη ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες της ανάγνωσης (δυσλεξία), γραφής και αρίθμησης είναι απαραίτητη ειδική παιδαγωγική παρέμβαση, προσαρμοσμένη στις ανάγκες αλλά και τις ικανότητες του κάθε παιδιού.

Στην Ειδική Παιδαγωγική παρέμβαση

  • Οι στόχοι του εξατομικευμένου παιδαγωγικού προγράμματος καταρτίζονται ύστερα από λεπτομερή αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αναγκών του παιδιού.
  • Χρησιμοποιείται εξειδικευμένο υλικό που διαρκώς εμπλουτίζεται με την καθοδήγηση του υπεύθυνου τμήματος και του επόπτη.
  • Στα παιδιά του Δημοτικού και του Γυμνάσιου εφαρμόζεται το Πρόγραμμα Οργάνωσης Μελέτης με στόχο η μάθηση του παιδιού να αποκτήσει ανεξάρτητο χαρακτήρα. Διδάσκονται τεχνικές για την πληρέστερη κατανόηση του κειμένου, μνημονικές τεχνικές και μεθόδους δημιουργίας σχεδιαγράμματος για τα θεωρητικά μαθήματα. Τα προγράμματα οργάνωσης μελέτης εφαρμόζονται σε ατομικό επίπεδο από τον ειδικό παιδαγωγό σε συνεργασία με το γονιό και το παιδί.
  • Με ατομικά ραντεβού δίνονται οδηγίες στους γονείς για το πώς θα βοηθήσουν το παιδί τους να μελετήσει στο σπίτι.

Το Ειδικό Παιδαγωγικό στο Παιδικό Εργαστήρι Γλυφάδας

Δυσλεξία, δυσαριθμησία, διαταραχές ανάγνωσης και γραφής…

Όταν οι γονείς ενημερώνονται από τον δάσκαλο του παιδιού τους, ή οι ίδιοι υποψιάζονται ότι το παιδί τους έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία και πιθανά χρειάζεται παρέμβαση από ειδικό παιδαγωγό αναρωτιούνται:

  • Μπορεί όντως  να βοηθήσει το παιδί μου και αν ναι, με ποιόν τρόπο;
  • Τι ακριβώς θα κάνουν μαζί;
  • Τι σημαίνει συνεδρία Ειδικού Παιδαγωγικού;
  • Γιατί τελικά χρειάζεται αυτού του είδους την παρέμβαση το παιδί μου;
  • Μετά από αυτό θα μπορεί να διαβάζει με μεγαλύτερη ευκολία;

Όταν το παιδί σας εμφανίζει μαθησιακή δυσκολία, δυσκολία στην ανάγνωση ή τη γραφή, δυσκολία στην ανάπτυξη, δυσκολία στην αρίθμηση κρίνεται απαραίτητη η  ειδική παιδαγωγική παρέμβαση η οποία προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού.

Στο Παιδικό Εργαστήρι Γλυφάδας:

  • Το παιδί αρχικά αξιολογείται λεπτομερώς από τον παιδοψυχίατρο του κέντρου μας.
  • Σύμφωνα με τις δυσκολίες του παιδιού θέτονται οι στόχοι της θεραπείας.
  • Χρησιμοποιείται εξειδικευμένο υλικό που εμπλουτίζεται διαρκώς.
  • Χρησιμοποιούνται εκπαιδευτικά παιχνίδια.
  • Στα παιδιά που πηγαίνουν στις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού ή στο Γυμνάσιο εφαρμόζεται το πρόγραμμα Οργάνωσης Μελέτης με στόχο να μάθει το παιδί τεχνικές κατανόησης και απομνημόνευσης του κειμένου, μεθόδους δημιουργίας σχεδιαγράμματος για τα θεωρητικά μαθήματα.
  • Πραγματοποιούνται ατομικά ραντεβού με τους γονείς στα οποία δίνονται οδηγίες για το πως θα βοηθήσουν το παιδί τους  να μελετάει στο  σπίτι.

Αν λοιπόν έχετε παρατηρήσει ότι το παιδί σας αντιμετωπίζει δυσκολίες σε κάποιον από τους παραπάνω τομείς, επικοινωνήστε μαζί μας για να συζητήσουμε τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς σας, και να πραγματοποιηθεί ολοκληρωμένη αξιολόγηση των πιθανών δυσκολιών του, χωρίς επιβάρυνση.

Επικοινωνία για ραντεβού: 210 9636400 & kidlabgr@gmail.com