Γιατί κλέβουν τα παιδιά;

kidlab.gr_000202

Οι αιτίες που οδηγούν τα παιδιά στην κλοπή διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία.

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν κλέβουν συνειδητά. Πιστεύουν ότι μπορούν να πάρουν ό,τι τους αρέσει. Δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί η έννοια της ιδιοκτησίας και ο σεβασμός στις ανάγκες του άλλου.

Για τα παιδιά σχολικής ηλικίας η ηθική συνείδηση και η κοινωνική συμπεριφορά έχουν αναπτυχθεί. Είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τι απαγορεύεται και τι επιτρέπεται, καθώς και ότι μια αποκλίνουσα συμπεριφορά μπορεί να συνοδεύεται από συνέπειες. Αυτή είναι η αιτία που συχνά τα παιδιά αυτής της ηλικίας κρύβουν ότι έχουν κλέψει ή λένε ψέματα για να δικαιολογηθούν αν τα ανακαλύψουν. Τα αίτια που τους οδηγούν σε αυτή τη συμπεριφορά ποικίλλουν. Η δυσκολία τους να ελέγχουν την παρορμητικότητα τους μπροστά στο ποθητό κάθε φορά αντικείμενο μπορεί να είναι ένα χαρακτηριστικό τους. Επίσης το αντικείμενο αυτό μπορεί να γίνει, κατά τη γνώμη τους, η αιτία να συγκεντρώσουν το θαυμασμό των άλλων και να αποκτήσουν φίλους.

Άλλα αίτια θέλουν τα παιδιά να αντισταθμίζουν την αγάπη που δεν νιώθουν από τους γονείς τους με την απόκτηση αντικειμένων. Τα αντικείμενα αυτά μπορεί να λειτουργούν σαν παρηγοριά για την προσοχή που δεν παίρνουν. Από την άλλη πλευρά μπορεί τα χρησιμοποιήσουν (συνειδητά η ασυνείδητα) ακριβώς για να στρέψουν την προσοχή των γονιών τους πάνω τους έστω και με έναν αρνητικό τρόπο.

Σε άλλες περιπτώσεις, η κλοπή μπορεί να είναι μια αντίδραση σε ματαιώσεις και ένα μέσο για να εκτονωθούν αρνητικά συναισθήματα (θυμός, οργή κλπ) απέναντι σε πρόσωπα κύρους (γονιός, δάσκαλος κλπ). Τέλος,  η ταύτιση με έναν πατέρα, αδελφό η φίλο  που επιδεικνύει αντικοινωνική και επιθετική συμπεριφορά  μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο.

Στην εφηβεία, οι λόγοι που οδηγούν στην κλοπή μπορεί να είναι ανάλογοι με αυτούς που προαναφέρθηκαν, έχουν όμως και κάποια άλλα χαρακτηριστικά. Η ομάδα των συνομηλίκων είναι ιδιαίτερα σημαντική σε αυτή την ηλικία. Προκείμενου να εξασφαλιστεί η αποδοχή από την ομάδα ο έφηβος μπορεί να καταφύγει και σε αποκλίνουσες συμπεριφορές. Από την άλλη πλευρά η ίδια η κλοπή   μπορεί να κάνει τον έφηβο να νιώθει ξύπνιος , επαναστάτης ή και  ήρωας. Παράλληλα καλύπτει την ανάγκη του για περιπέτεια και πειραματισμό σε πιο επικίνδυνα πράγματα.

Συνοψίζοντας, ο λόγος που οδηγεί ένα παιδί στην κλοπή είναι σημαντικό να γίνει αιτία προβληματισμού των γονιών. Το παιδί στέλνει ένα μήνυμα μέσα από τις πράξεις του και ίσως περιμένει το δικό του παραλήπτη. Αν η κλοπή γίνεται συστηματικά,  χρειάζεται η βοήθεια ειδικού.

Νικολία Καράμπελα