Το παιδί μου δε θέλει να πάει για ύπνο το βράδυ

kidlab.gr_000235

Αρχίζοντας να ξετυλίγουμε το νήμα της δυσκολίας κάποιων παιδιών να πάνε για ύπνο, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι για κάθε άτομο, η ανάγκη για ύπνο είναι τελείως εξατομικευμένη. Άλλος μπορεί να χρειάζεται 8 ώρες ύπνου, άλλος 10 ώρες το 24ωρο. Από την ηλικία των 2,5-3 ετών, οι ανάγκες του κάθε παιδιού είναι διαφορετικές.

Το πρώτο ερώτημα λοιπόν είναι αν πράγματι οι ώρες  που κοιμάται το παιδί είναι αρκετές για το ίδιο. Αν το πρωί ξυπνά εύκολα, δεν κοιμάται στο σχολείο τις πρώτες ώρες, είναι δραστήριο και λειτουργικό κατά τη διάρκεια της μέρας, προφανώς δεν του χρειάζεται περισσότερος ύπνος.

Αν στο “βιολογικό ρολόι” του παιδιού δεν περιλαμβάνεται ύπνος κατά τις μεσημεριανές ώρες, δεν πρέπει να πιέζεται για αυτό από τους γονείς. Μπορεί ωστόσο, να του ζητηθεί να μείνει στον χώρο του, να ασχοληθεί με κάτι που το ευχαριστεί, χωρίς να του επιβληθεί ο ύπνος.

Στην περίπτωση που φαίνεται ο ύπνος να μην είναι αρκετός για το παιδί, το ωράριο του άστατο το βράδυ και συνοδευόμενο από γκρίνια, κλάματα και “παζαρέματα”, θα πρέπει να αναρωτηθούμε για τα εξής:

  1. υπάρχει ή όχι μεσημεριανός ύπνος και πώς μπορεί αυτό να επηρεάζει;
  2. υπάρχει αρκετός χρόνος (στο μέτρο της σημερινής πραγματικότητας) του παιδιού και με τους δύο γονείς;
  3. η παράταση του ωραρίου γίνεται στην ουσία για να δει περισσότερο τους γονείς;
  4. η δραστηριότητα της ημέρας ήταν αρκετή, ώστε το παιδί να είναι έτοιμο για τον βραδινό του ύπνο;
  5. μήπως κάποια δραστηριότητα πριν τον ύπνο του δημιουργεί υπερδιέγερση;

Σε περίπτωση που οι γονείς αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία να διαχειριστούν το θέμα του ύπνου του παιδιού, ή παρατηρούν ότι κατά τη διάρκεια του  ύπνου το παιδί εμφανίζει και άλλες δυσκολίες (υπνοβασία, νυχτερινούς τρόμους, έντονους εφιάλτες) , θα πρέπει να μη διστάσουν να απευθυνθούν σε ειδικό ψυχικής υγείας προκειμένου να αξιολογηθεί η σοβαρότητα του προβλήματος και λάβουν παιδί και γονείς την κατάλληλη βοήθεια.

Γεώργιος Κοκκίνης